2013/01/24

Vuxenacne en följetong

Ämnet är åter på tapeten, vuxenacnen. Jag skrev om min kamp mot acnen i inlägget "Vuxenacne" och tänkte att det är dags att följa upp. Senast jag skrev hade jag sex månader innan avslutat min senaste kur av mirakelmedicinen Roaccutan, men hade likväl ett ansikte fullt av finnar. Jag var arg och besviken och förbannad på min kropp som tycktes straffa mig. Mitt nästa steg var att prova fler mirakelkurer, testa akupunktur, ny diet, kanske gå till en psykolog och träna mer.

De senaste sex månaderna har jag faktiskt gjort några små ändringar till min diet. Det märkbara är att jag har börjat äta D- Vitamin tillskott och är mer medveten om hur mycket mjölkprodukter jag sätter i mig. Jag har även dragit ner på godisätandet och bytt p-piller. Träna mer gör jag dock inte, det framgick tydligt i inlägget "Gymma i måtta".

Jobbigt dyra, men mirakulöst bra!

Först vill jag dock berätta om mirakelkrämen som jag hittat. Jag behöver som jag tidigare nämnt en kräm som är mycket mild för min känsliga hy, den måste även vara aggressiv mot finn-jävlarna och mycket fuktgivande så jag kan använda den normalt. I min jakt på den ultimata krämen har jag sållat normalprishyllorna, allt från L'Oreal till ACO. Inget fungerar. Tagit steget upp till de mer exklusiva märkena som Chanel, YSL osv. Landade i Creme de la mer träsket. (Kallar det för träsk eftersom det är så ohyggligt dyrt!) Inga krämer har varit direkt mirakulösa, mjo det skulle väl vara creme de la mer då, men den tog inte bort några finnar. De flesta krämer har faktiskt gynnat finnarna snarare än att motarbeta dem. Chanels ansiktskrämer är ohyggligt kletiga och blockerar porerna utan att kännas återfuktande alls! Rekommenderas ej!!!

Tummen ner för Chanels kletiga krämer

Hur som helst så rekommenderade Amazon mig krämen Ultraclear extreme baserat på min browsinghistorik. Helt ointressant eftersom Amazon spottar ur sig alldeles värdelösa rekommendationer hela tiden, men den här krämen stack ut. Den hade jättebra rekommendationer, vilket gjorde mig nyfiken. Jag började läsa dem och många vittnade om hur bra den var för känslig hy, trots att den var aggressiv som tusan mot finnarna. Några rekommendationer berättade att de även använt Roaccutan utan strålande resultat, men "denna krämen fungerade!" £15, kostade skiten så jag tänkte "äh, lika bra att testa" Det värsta som kommer hända är att den blir stående i hörnet tillsammans med de andra 10000 krämerna som lovade allt, men inte fungerade.

Mirakelkrämen!

Då jag först öppnade burken stack det i näsan av den fräna doften från krämen. Jag blev lite förskräckt och tänkte att nu kommer jag sabba hyn för all framtid. Jag samlade modet och masserade in ett tunt lager. Det kändes som jag fick små små nyp över hela ansiktet. Krämen arbetade och gjorde något, vad vet jag inte ännu. En vecka gick och tro det eller ej, finnarna försvann! En efter en tynade de bort och min hud blev slät och fin (lite rödflammig, men det går ju att täcka) och visst fan var krämen mild nog för mig att använda! Helt otroligt! Jag köpte ett helt lager! Sedan dess har jag använt dem mer eller mindre regelbundet. Då jag är extra finnig tar jag på ett tjockt lager och sover med det. Det luktar illa och svider som fan, men finnarna är lugnare på morgonen och två-tre dagar senare är allt som vanligt igen. Nu ska jag inte påstå att jag får photoshopslät hy av denna krämen, nej inte alls. Finnarna finns fortfarande kvar, men de är mycket färre och mycket mindre i storlek. Den har liksom fått bukt på deras aggression.

Steg två i min resa var då jag slutade med mina p-piller. Jag tog minipillret Cerazette som fungerade mycket bra, inte många biverkningar och på ett ytterligare plus i kanten var att jag inte fick någon mens alls. Hurra! Men så lade jag av med dem i en månad, (hade en liten uppgörelse med mannen min). Och vips, min hy blev slät och fin. Kombinerat med mirakelkrämen var resultatet fantastiskt! Det var som om jag fortfarande åt Roaccutanet! Då slog det mig att jag hört många många historier om hur finnar är en av de främsta biverkningarna av Cerazette, jag bytte då p-piller till Dianette. Ett full on p-piller med risk för blodproppar och allt! O_o Jag frågade sjuksköterskan oroligt om jag kommer att dö av dessa piller. Hon log och sa "Du vet att du under graviditeten har sex gånger större risk att få en blodpropp än vad du har då du tar dessa p-piller?". Nej det visste jag inte, så jag känner mig lugnare nu. Dock tror jag inte att det är nyttigt att äta p-piller i längden så om man inte måste, gör det inte! (Jag "måste" pga min mensvärk, men det blir ett annat blogginlägg). Nu har jag trappat ner på p-pillrena och äter dem inte så regelbundet. Jag utmanar ödet lite grann kan man säga. ;)

Steg tre blev att ändra mina makeup vanor. Inte så drastiskt kanske men jag skaffade mig Bare Minerals foundation. Ytterligare en produkt som lovar allt i en quick fix solution, men vet ni? Det funkar det med! Man får faktiskt fräschare hy, plus att det givetvis täcker jättefint. Man får en snygg hudton som inte ser för sminkad ut. Rekommenderar starkt! Nu är det så att jag även är medveten om hur ohyggligt dyrt Bare Minerals är i Sverige. Listen up! Det behöver inte vara så dyrt! Här i England kostar ett starter kit £49, typ hälften än vad det gör i Sverige, vilket är vad det är värt. Man ska inte betala tusentals kronor för denna produkt, då finns det andra alternativ. Så spara dina pengar och nästa gång du, eller någon släkting/vän/bekant ger sig av utomlands. Ta reda på hur mycket kitet kostar där, ta även reda på din färgton, var de kan införskaffa kitet (alltid schysst att ge ordentliga beskrivningar så personen i fråga slipper leta) och skicka med pengar med dem istället. Är detta inte ett alternativ, köp det på internet, via en utländsk sida!

Steg fyra var min diet. Jag diskuterade med min kära syster om hur D-vitamin är starkt förknippat med god matsmältning. God matsmältning i sin tur är starkt förknippat med - you guessed it, din hy! Ett plus ett och så började jag äta D-vitamintillskott. Man ska absolut inte överdosera D-vitamin! Så more is not more! Utan man ska äta typ 10mikrogram i tillskott per dag. Voilà, ytterligare resultat och min hy förbättrades. En annan diskussion med brorsans tjej ledde till att jag insåg hur mjölkprodukter ytterligare förstör min hy. Vi är människor och ska egentligen inte dricka mjölk så länge om vi gör (vuxenålder med andra ord). Det behöver vi inte. Plus att mjölkkor har en massa hormoner i sin mjölk (eftersom de kalvar för att kunna producera mjölken) vilket givetvis inte är bra för oss människor heller. Det är ju hormoner som (ofta) är skurken bakom människo-finnar, så att då tillsätta fler hormoner (från kon) är ju helknasigt! Inte konstigt att man får finnar då (om man är finn-känslig som jag alltså, alla reagerar ju inte på det här viset). Jag ska inte påstå att jag helt lagt av med mjölk, men det är inte vad jag dricker till måltiden längre. Jag har markant dragit ner på det. Försöker i större utsträckning äta yoghurt med flingorna, det innehåller ju massa smaskiga bakterier för magen, så det får jag unna mig. Jag drog även ner på godisätandet, detta var egentligen ett resultat av vad min tandläkare sagt till mig, men när jag drog ner på godisätandet tyckets antalet finnar minska med.

Senast jag skrev om finnarna i juli 2012 hade jag ett ansikte fullt med finnar. Idag, i skrivande stund har jag fyra.

Jag ska inte påstå att slaget är vunnet, och kampen är över. Nej jag måste fortfarande kämpa för att hålla finnarna under kontroll, men jag tycks ha hittat en (för tillfället) vinnande kombination. Jag är fortfarande intresserad av akupunktur och laserbehandlingar, kanske till och med min Amerkanska idé om psykologhjälp. Vi får se vad framtiden har att bjuda på, jag är hoppfull!

1 kommentar:

  1. Tycker det är synd att ingen annan kommenterat än, men GRATTIS! Tack så mycket för ett upplysande inlägg och tack för en bra blogg! Har läst igenom i stort sätt alla inlägg på den och det är mycket givande. Tack tack tack!

    SvaraRadera